Loki 12.5.2010 Helsingholmen-Hanko-Sommarö

Toisen päivän kuvat löytyvät täältä.

Aamu Helsingholmenissa oli mitä parhain. Heräsimme kirkkaaseen auringonpaisteeseen kuuden aikoihin, sää oli lämmin ja tyyni. Laiturilla kilvoittelivat pääskyset.







Koska tavoitteenamme oli olla hyvissä ajoin iltapäivällä Hangossa, lähdimme etenemään tyynessä kelissä koneella kohti Norstötä. Aamulla paistanut aurinko oli piiloutunut hetkeksi aikaa pilviverhon taakse, mutta ei mennyt aikaakaan kun pilvet jälleen haihtuivat pois.





Seuraavana oli vuorossa Högsåran ja Kasnäsin ohittaminen, tuuli oli edelleen kevyen vastaista. Vastaantulijoita ei edelleenkään näkynyt muutamaa armeijan venettä ja pienempää moottorivenettä lukuunottamatta.





Kasnäsin eteläpuolella maisemaa komistavat lukuisat pienet ja vähän suuremmat kalliosaaret.



Matkavauhtimme pysyi n. 4,8 solmun tietämillä, kun jatkoimme Hiittisten kohdalla kohti Hangon läntistä selkää. Aurinko alkoi porottamaan kuumasti lievässä myötätuulessa - aurinkorasvalle oli käyttöä.





Hangon läntisellä alkoi olla muitakin liikenteessä. Tuulta vaan ei ollut vielä sillä tavalla, että olisimme koittaneet Avancen purjehdusominaisuuksia. Jatkoimme siis teräsgenuan voimin eteenpäin, vaikkakin huomasimme pian, että moottorin telineestä puuttui yksi kiinnitysmutteri. Ilmakos kone oli pitänyt lievää pärinää, jolle ei ollut aikaisemmin löytynyt selitystä. Soitimme huoltojoukoille asiasta ja saisimme Hangossa tarvittavan mutterin.







Siirryttyämme 2,5 metrin väylälle kaakkoon keli alkoi taas tyyntymään totaalisesti. Toukokuu osoitti parhaat puolensa emmekä voineet kelistä päätellen uskoa, että kesä olisi vasta alussa. Niin tyyneksi ja helteiseksi ilma ennen Hankoa ehti muuttua.

Katsokaapa meren väriä ja verratkaa sitä esimerkiksi Helsingin edustalla olevaan meriveteen, ero on melkoinen!







Saavuimme Hankoon ja Maja sai miehistö- sekä varustetäydennystä. Saimme mm. poijukoukun ja runsaasti lisää ravintoa muutaman päivän siirtymää varten kohti Helsinkiä. Veneessä kiinteästi asennettu spriikeitin ei halunnut tehdä yhteistyötä Hangossa, joten keitimme perunat mukana olleella kaasukeittimellä. Kyllä kelpasi tätä ateriaa niin katsella kuin syödäkin!







Illalla keli oli vielä sen verran leuto, että päätimme jatkaa siirtymistä Tammisaaren edustalla olevaan Sommaröhön. Yritimme etsiä tietoa sataman mahdollisista palveluista tuloksetta. Tuuli alkoi yltyä Hangosta lähdettyämme, mutta harmiksemme se muuttui taas vastaiseksi. Honda jatkoi jo totuttuun malliin varmaa työntekoaan. Ilta alkoi jo hämärtymään ja vastatuuli kovenemaan kun saavuimme Hermansön liepeille. Taisipa niillä paikoin meidät ohittaa myös takaa tullut, sisäkoneella vastatuuleen 6-7 solmua ajanut purjevenekin.

Auringon laskiessa saavuimme Danskogin länsipuolelle, josta ei mennyt enää kauaakaan Sommaröhön. Löysimme Sommarön satamaan vievän reitin kepit helposti ja koimme positiivisen yllätyksen satamaan saapuessamme. Laiturilla oli sähköt ja välittömässä läheisyydessä vesi-vessat. Ei kestänyt aikaakaan kun Avancen miehistö oli untenmailla takanaan hyvä päivä ja suhteellisen mukava etappi, joka oli siis alkanut Helsingholmenista. Sommarö vaikutti loistavalta paikalta, jonka satamassa on myös kauppa. Aamulla tutustuisimme tarkemmin sataman palveluihin.





Kommentit

Suositut tekstit