Avance 245 artikkelien ja testien valossa

Avance 245 on esiintynyt monta kertaa eri testeissä ja artikkeleissa. Niistä muodostuva mielikuva on jokseenkin positiivinen ja asettaa veneelle paljon ennakko-odotuksia. Seuraavassa on esitelty otteita venettä koskevista artikkeleista, jotka löytyvät seuraavista lehdistä:

Vene-lehti 1/83
Vene-lehti 6/94
Venemestari 5/2009

Kari Wilénin artikkeli (Vene-lehti 6/94) herättää paljon odotuksia Avance 245:sta kohtaan. Hänen mukaan veneessä on jotain poikkeuksellista ja se on jaksanut kiinnostaa purjehduskansaa useita vuosikymmeniä. Avance 245 on Wilénin mukaan vene, joka vaalii perinteisiä kauneusarvoja. Sen keula muistuttaa näistä arvoista ja siitä on pystykeulaiseen veneeseen verrattuna huomattavasti helpompi päästä maihin rantakalliolle eikä jokainen aalto pyyhi suoraan keulan yli kannelle. Jo vuonna 1976 Avancen sanottiin oleva nautinnollinen purjehdittava.

Venemestarin artikkeli ”Rannikkoristeilijä pienoiskoossa” taas on yksi parhaita artikkeleita, joita purjeveneistä on kirjoitettu. Richard Laxin mukaan Avance 245:n suunnittelija Peter Norlin kuuluu Ruotsin venesuunnittelijoiden kermaan. Laxin mukaan Suomessa rakennettu Avance 245 edustaa edelleen kauniita linjoja ja hyvää purjehdustuntumaa. Lax kirjoittaa Avancen olevan klassisen kaunis vene, joka on nykymittapuun mukaan solakka ja perästään kapea. Perinteiseen tapaan kallistettu keula taas helpottaa luonnonsatamiin rantautumista. Avance 33- ja 36-veneisiin verrattuna 245:nen on suhteutettuna leveämpi mukavasti asuttavan sisustuksensa takia. Muutoin veneessä on paljon samaa kuin isommissa Avanceissa ja 245:nen on hänen mukaan poikkeuksellisen huolellisesti ja jämäkästi rakennettu. Suunnittelun lähtökohtana on ollut Laxin mukaan luoda pienelle perheelle hyvin purjehtiva matkavene, joiden sisätiloja rajoittaa toisaalta osittain seitsemän ja puolen metrin pituus ja klassinen runkomuoto. Sen sijaan sisustusta Lax luonnehtii kodikkaaksi, joka pitää sisällään yksinkertaisen pentterin, neljä punkkaa ja keulahytin yhteyteen asennetun vessan. Pohjoismaisiin olosuhteisiin Avance 245 sopii kirjoittajan mukaan siksi, että siinä on tarpeeksi korkea takila keveisiin tuuliin. Artikkelin mukaan vene on parhaimmillaan saaristossa ja rannikolla, mutta sillä uskaltaa myös avomerelle - kiitos jämäkän rakenteen.

Purjehdusominaisuudet

Vene-lehden artikkelissa 1/83 Avance 245:sta kiitellään tasapainoisena purjeveneenä ja sitä kuvaillaankin klassisen kauniiksi ja hyväksi purjehtia. Käytökseltään sitä luonnehditaan suuren veneen tuntuiseksi runkomuotojensa ansiosta. Runkomuodot ovat klassiset ja vene näyttää sopusuhtaiselta joka kulmasta katsottuna. Testin mukaan veneen ohjattavuus säilyy aallokossa hyvänä ja suuntavakautta lisää peräsinlavan edessä oleva matala evä. Testissä mainitaan ruoritasapainon säilyvän kiitettävänä lähes kaikilla kallistuskulmilla. Kovimmissa puuskissa Avance muuttuu laskevaksi, eli keulaa on ohjattava peräsimellä tällöin tuuleen. Tämä ei kuitenkaan häiritse testin mukaan veneen ohjattavuutta, vaan vene on kevyt ja tottelevainen ohjattava. Suorituskyvyn kannalta veneellä ei voida sanoa olevan varsinaista heikkoa kohtaa, vaan sillä liikkuu kiitettävästi kaikissa olosuhteissa. Veneen kallistusvakauden sanotaan olevan jäykempi verrattuna Guy 22:een ja FE 74:een. Aallokossa suuntavakaus säilyy myös hyvänä. Verrattuna edellisiin veneisiin testin mukaan Avance on kovassa tuulessa helpoin purjehtia ja se käyttäytyy aallokossa ilman ikäviä yllätyksiä. (Vene-lehti 1/83)

Vene-lehden artikkelissa 6/94 sanotaan veneen lateraalitasapainon olevan kohdallaan, vaikkakin se tuntuu ajoittain jopa liiankin neutraalilta. Kirjoittajan mukaan veneen tuuleen laskevan ominaisuuden takia siihen jää kaipaamaan aavistuksen suurempaa ja tehokkaampaa peräsinlapaa. Sisäkoneella ajettaessa veneellä oli kirjoittajan mukaan taipumusta kaivaa perää aaltoihin, vaikkakin perän pitäisi olla kantava.

Venemestarin artikkelin mukaan (5/2009) Avancessa on suhteellisen syvä runko ja lähes puolet painosta on sijoitettu köliin. Veneessä on eväköli ja peräsin on asennettu peräpeiliin. Yksinpurjehtijalle Avance 245 on artikkelin kirjoittajan, Laxin, mukaan oivallinen, silla jalukset ja nostimet ovat näppärästi kipparin ulottuvilla. Veneen pieni koko ja kohtuullinen paino auttaa Laxin mukaan satamamanöövereitä ja sillä voi hyvin ajatella rantautumista purjeilla. Hänen mukaan istuinkaukaloon mahtuu kolme aikuista tai kaksi aikuista ja kaksi lasta purjehduksen ajaksi, mutta suuremmalle porukalle tilat käyvät jo ahtaaksi. Istuinkaukaloa taas luonnehditaan artikkelissa tarpeeksi syväksi tuntuakseen turvalliseksi ja vastakkaisista penkeistä saa tukea veneen kallistuessa.

Kansi ja varusteet

Avance 245:n kansiratkaisua on luonnehdittu Vene-lehden artikkelissa 1/83 tavalliseksi, mutta selkeäksi ja mutkattomaksi. Leveillä sivukansilla on kirjoittajan mukaan hyvä liikkua jopa suojan puolella, tällöin kajuutan katolla olevia käsikahvoja apuna käyttäen. Avomerellä kannen sanotaan tuntuvan turvalliselta varsinkin, kun sitä kiertää tukeva alumiinista valmistettu varvaslista. Satamaolosuhteissa kannen sanotaan olevan suorassa ja sivuvantit on helppo kiertää niiden ulkopuolelta. Myös istuinkaukaloon on helppo kulkea, jonne testin mukaan mahtuu vaivatta kuusi henkilöä. Veneessä on painotettu artikkelin mukaan voimakkaasti ulkotiloja. Veneessä istutaan suhteellisen syvällä selkänojien ollessa korkeat, jolloin istuinlaatikko on suojainen. Kritiikkiä saavat peräkaiteesta puuttuva kulkuaukko sekä liian edessä oleva keulakaide, jolloin alhaaltapäin nouseminen veneeseen on vaikeaa. Ulkosäilytystilaa sen sijaan on artikkelin mukaan hyvin, kaulalaatikko on suuri sekä istuinkaukalossa on kolme luukkua alla oleviin tiloihin ja istuinkaukalon pohjan alle mahtuu hyvin sisäkone. (Vene-lehti 1/83)

Vene-lehden artikkelissa 6/94 Avance kansiratkaisun sanotaan jälleen oleva selkeä ja kajuutan katolla olevan asialliset kahvat sekä kantta kiertävän hyvä alumiininen varvaslista. Samoin tässä artikkelissa kiitellään sivukansien helppokulkuisuutta vantteja kierrettäessä. Kansimallin vaihtuessa 24:sta 245:een veneen ylärakennetta on pidennetty keulan puolelta ja roiskereunoja on korotettu. Kirjoittajan mukaan istuinkaukalon selkänojat ovat riittävän korkeat ja niissä on hyvät hanskalokerot. Testiveneessä oli Seldenin osatakila, jossa saalingit olivat noin 10 asteen kulmassa taaksepäin. Nostimet on tuotu kajuutan katolle ja peräharuksessa on taljalla varustettu kukonjalka. Istuinkaukalon tilaa kirjoittaja luonnehtii avaraksi.

Sisätilat

Vene-lehden artikkelin mukaan perinteinen jako salonkiin ja keulapiikkiin on vuosien varrella todettu hyväksi veneessä, jonka tilavuus on rajoitettua. Avance 24:een verrattuna pentteri on uudistettu ja liukulaatikko on vaihtunut kiinteään rakennelmaan. Pentterin sanotaan olevan pieni ja suurimpana puutteena olevan työtasojen niukkuus. Työtasoina toimivat toisaalta alastuloportaiden askelmat. Pesualtaassa ei kirjoittajan mukaan mahdu tiskaamaan. Avonainen säilytystila paapuurin punkassa ja kunnon wc-tila päälaipion etupuolella ansaitsevat kiitosta. Toisen punkan jalkatila on sen sijaan verottanut vaatekaapin korkeutta. Avancessa pöydän tukipilari on keskilinjasta sivussa, joten pöytä voidaan kääntää toisen puolen sohvan päälle ja näin keulakajuuttaan muodostuu esteetön kulkuväylä. Seisomakorkeutta Avancessa ei ole, mutta luukun ollessa auki pystyy pentterin edessä kokkina toimiva ojentamaan päänsä suoraksi. Avance sisätiloja kuvaillaan riittäviksi nelihenkiselle perheelle ja niiden olevan toiminnalliset sekä viihtyisät. (Vene-lehti 1/83)

Sisätilojen jakamisessa käytetään taas termiä perinteisellä tavalla kahteen osaan jaettu: salonkiin ja keulasoppeen. Välissä hän kuvaa olevan pieni mutta käytännöllinen wc-tila, jota vastaapäätä on suuri vaatekaappi sohvan jatkeen päällä. Näin ollen veneeseen mahtuu kaksi aikuista ja kaksi lasta. Säilytystiloja löytyy sohvien ja keulalaverin alta. Pöydän äärelle mahtuu neljä henkilöä syömään, mutta pentteriä luonnehditaan pieneksi. Säilytystiloja kirjoittajan mukaan sen sijaan on tarpeeksi ja spriikeittimen päällä oleva irtolevy toimii hyvin työtasona. (Vene-lehti 6/94)

Venemestarin artikkelin mukaan 5/2009 Avancen sisätilat tuntuvat yllättävänkin tilavilta, riippuen tietenkin siitä mihin niitä vertaa. H- tai kansanveneisiin verrattuna Lax kuvaa Avancea varsinaiseksi tilaihmeeksi. Seisomakorkeuden kirjoittaja sanoo jäävän useimmille aikuisille vajaaksi, sillä yli 160 senttiä pitkät joutuvat kumartumaan liikkuessaan veneen sisätiloissa. Salongin pöydän ääressä on artikkelin mukaan tarpeeksi tilaa suoristaa päänsä, jotta istuminen olisi mukavaa. Pöydän äärellä on näin ollen mukavasti tilaa neljälle henkilölle. Vasen sohva jatkuu pistopunkkana puolisen metriä peräänpäin ja muodostaa näin ollen todella pitkän makuupaikan. Keulakajuutan kolmiovuode on keulapäästä kapea, mutta muutoin Lax kuvailee sitä varsin kookkaaksi.

Rakenne

Vene-lehden artikkelin mukaan Avancessa on käytetty sisäkuorta sisustuksen perusteena, eli se toimii samalla rungon jäykisteenä. Kölituennassa taas ei ole kirjoittajan mukaan käytetty pohjatukkeja, vaan reiluja pyöristyksiä ja sunnattuja lasikuitunippuja kölipulttien kohdalla. Näin ollen rakenne tuntuu tukevalta sekä myös kölin takareuna on liitetty runkoon suurella pyöristyssäteellä. Sisämodulia sen sijaan ei ole laminoitu runkoon ja tyhjää tilaa on näin ollen esimerkiksi keulapiikin välikössä ja vessan alla. Edellä mainitut kohdat ovat tästä syystä haasteellisia korjata mahdollisessa vauriotilanteessa, jolloin myös sisämoduli on leikattava auki. Artikkelin mukaan takila on tukevasti päälaipion päällä ja sen edessä on vielä vahvat puolilaipiot. Rustirautojen veto on johdettu vanttiruuvien avulla runkoon. Kiitosta saavat kirjoittajan mukaan sisustus ja lujitemuovityö. Myös sohvien tyynyt on muotoiltu mukavuutta tukevalla tavalla ja siististi tehdyt puutyöt saavat myös kiitettävän arvosanan. (Vene-lehti 1/83)

Vene-lehden artikkelissa 6/94 Avance 245 on edelleen loistava vaihtoehto ensiveneeksi. Sitä luonnehditaan hyväkäytöksiseksi ja turvalliseksi, uudempia venemalleja ahtaammaksi mutta samalla myös tunnelmallisemmaksi.

Kommentit

  1. Totta joka sana.
    Itse kun kyseisen veneen hankinnasta aikanaan haaveilin, niin tuli nuo artikkelit kahlattua läpi moneen kertaan :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit