Loki 16.5.2011 Elisaari-Lähteelä

Tätä on odotettu ja tänään sitä myös saatiin - aurinkoa ja kalliosaaria ulapalla - vapautta. Miten sinne ulapalle sitten päädyttiin?



Olimme reissusta jo sen verran uupuneita, että aamulla herätessämme sateen ropinaan päädyimme selvittämään saunomismahdollisuutta. Venepaikka ja sauna maksoivat lopulta 29 €. Saunoimme puolillepäivin Elisaaren sisääntuloväylän varressa olevassa saunassa.





Näkymä Elisaaren kahvilan takaa rantaan. Vasemmalla takana pilkottaa korjattavana ollut laituri.



Saimme kuulla, että naapurissa ollut Feeling 286 oli kärsinyt moottoririkon ja joutunut odottamaan korjausapua Elisaaressa jo viime keskiviikosta lähtien. Vene päädyttiin ilmeisesti hinaamaan lopulta Inkooseen. Itse olimme kärsineet moottorin sammumisesta tyhjäkäyntinopeuksissa. Vaihdoimme tulpan tavalliseen NGK:n tulppaan, jonka vaihtamiseen saimme tarvittavan 21 mm tulpanvaihtotyökalun naapurin fiskarin omistajalta, Majasta löytyi ainoastaan 19 mm tulpanvaihtotyökalu. Kannattaa siis aina tarkistaa, että veneestä löytyy oikea työkalu joka tilanteeseen.

Lähdimme liikkeelle klo 15 ja huomasimme moottorin mystisen sammumisen hävinneen. Asiaan vaikutti todennäköisesti bensaletkun liitosten perusteellinen kiristäminen sekä bensatankkiin lisätty jäänestoneste. Tiedä sitten häntä, mikä oli ollut todellinen sammumisen syy. Aurinkokin alkoi paistamaan.



Porkkalan selälle saavuttaessa keli jatkoi tyyntymistään. Lähestyttäessä Porkkalan kärkeä saderintaman kärki kastelit matkaajat.





Saavuimme Lähteelään klo 20. Satamamaksu 10 € sisälsi yöpymisen ja sähkön. Olimme laiturin ainoat matkalaiset.



Illalla vielä köydet järjestykseen.



Uudet perunat ja sinappisilli sekä caesar-salaatti omenalla höystettynä kruunasivat päivän. Tänään parasta oli ehdottomasti kuitenkin ollut Elisaaren sauna!

Kommentit

  1. Tuo päivä oli kyllä ehdottomasti reissun paras päivä :)

    VastaaPoista
  2. mitäs jäänestoainetta laitoitte tankkiin? minulla on noita samoja ongelmia.. :/

    VastaaPoista
  3. Hei

    Jäänestoaineena toimi ihan perus Esson purkissa ollut jäänesto.

    Todennäköisesti sammuminen johtui kuitenkin polttoaineletkussa havaitusta, moottorin päisen liittimen väljyydestä, joka korjattiin leikkaamalla letkusta vanhaa ja osittain haurastunutta osaa pois ja ostamalla letkuun uusi kiristin. Tuo väljyys huomattiin oikeastaan aika yksinkertaisella keinolla, sillä puristamalla polttoaineletkun pumppua reilulla voimalla, polttoainetta pääsi vuotamaan kyseisestä kohdasta.

    T Elias

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit