10.-11.4.2010 Kevätkunnostus osa 1: puuta, rautaa ja gelcoatia puhtaaksi
Marraskuussa 2009 sattui kohdalle tuttavuus, jota ei voinut ohittaa. Turussa myynnissä ollut Avance 245 nimeltä Maja (Stormskärs Maja) tuntui omalta heti ensinäkemältä. Muutaman Helsingistä Turkuun tehdyn tutustumiskäynnin jälkeen veneen kunto vaikutti sellaiselta, että ostopäätös oli helppo tehdä.
Kevätkunnostus alkoi huhtikuun toisena viikonloppuna pressun poistamisella, pressukehikon purkamisella ja veneen perusteellisella pesemisellä. Pressuna toimii alunperin H-veneeseen suunniteltu raskas pressu, joka oli suojannut venettä hyvin poikkeuksellisen runsaslumisen talven ajan. Vankkatekoinen pressukehikko on rakennettu puusta ja se tuntui kannella liikuttaessa erittäin toimivalta ratkaisulta verrattuna markkinoilla myynnissä oleviin alumiiniisiin ym. kehikkoihin. Merisatamanrannan talvea seuranneena voi todeta, että yllättävän monelta oli tänä talvena pettänyt juuri kehikko pressun alla. Myös repeytyneet pressut ovat olleet normaali näky talvisäilytysalueella.
Akkuporakoneen avulla kehikon purkamiseen kului aikaa 15 minuuttia, jonka jälkeen laudat oli helppo lastata autoon.

Auringon alkaessa paistamaan lauantaisena kevätpäivänä oli ohjelmassa seuraavaksi vesirajan sekä kylkien perusteellinen pesu. Tätä varten oli apteekista hankittu yhteensä 175 g oksaalihappoa, joka riitti käytännössä 2 ämpärilliseen vettä. Oksaalihapon levittämisen jälkeen vesirajasta hävisivät kellertymät totuttuun tyyliin, vaikka alussa pettymyksen tunne pääsi hetkeksi yllättämään. Jälleen kerran olisi pitänyt antaa oksaalihapon vaikuttaa tarpeeksi kauan, ennen kuin sen teho pääsi oikeuksiinsa. Vesirajat valkenivat, samoin veneen kyljet. Oksaalihappokäsittelyn jälkeen veneen kyljet pestiin vielä Starbrite nokivalumien puhdistusaineella sekä veneshampoolla. Huuhtelu sujui toimivaksi ratkaisuksi jo aikaisemmin todetulla käsipumpulla, jonka letkuun on yhdistetty puutarhaletkun suutin.

Veneen kansi ja sitlooda pestiin Starbrite karhean kannen pesuaineella terästettynä oksaalihapolla. Karhea kansirakennelma oli kätevintä harjata hommaan tarkoitetulla harjalla, jonka avulla puhtaan valkoisen kannen esille saamisessa ei kestänyt kauaakaan.


Sitloodan pesussa kesti sen sijaan kauemmin, koska siinä on monta rakoa ja väliä, joiden puhdistamisessa tavallinen astianpesuharja osoittautui oivalliseksi välineeksi. Sitloodan penkkien tiikit puhdistuivat nekin aikaa ja vaivaa uhraamalla hitaasti mutta varmasti. Tiikin puhdistuksessa mäntysuopa oli melkein parempi ratkaisu kun yksinomaan siihen tarkoitetut puhdistusaineet. Karkealla harjalla tiikistä kaikkosivat pinttymät ja sitlooda sai arvoisensa yleisilmeen!


Veneen myrkkymaalit alkavat olla siinä kunnossa, että vuosi 2010 on tämän maalikerrostuman viimeinen purjehduskausi. Syksyllä edessä on joko hikinen urakka kaapimien kanssa tai sitten vaihtoehtoisesti homman teettäminen esimerkiksi soodapuhalluksena. Nyt keväällä teetetyn tarjouskyselykierroksen jälkeen soodapuhallus voisi olla varteenotettava vaihtoehto maalien poistoa ajatellen. Joka tapauksessa vielä tänä vuonna pohja päädyttiin paikkamaalaamaan Hempelin Mille Xtralla (Souvenirs blue). Samalla kölin muutamat ruostekohdat poistettiin hiomalla ne porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla. Hiontaurakan jälkeen köli maalattiin saman tien pölyjen puhdistamisen jälkeen Hempelin Light Primerilla.

Veneen kyljet vahattiin sunnuntaina Auto glymin punaisella, jota Matti oli suositellut. Urakka vaati hartioilta melkoisesti, koska olimme päättäneet tehdä homman käsin. Muutaman tunnin vahaamisen jälkeen kyljet kuitenkin saivat osakseen niille kuuluvan kiillon, jota kelpasi sunnuntaisessa kevätillassa katsella.

Tiikit saivat myös osakseen kevyen öljyämisen. Veneen ikkunat pestiin Fairylla, samoin keulaluukku.


Vessa puhdistettiin perusteellisesti, vaikka wc-järjestelmä onkin käytännössä uusi.

Muutaman keulakaiteen ja istuinlaatikon ruuvin kiristämisen jälkeen ensimmäisen kevätkunnostusviikonlopun saldo alkoi olemaan tyydyttävä. Patjat tuulettuivat käytännössä koko viikonlopun ulkona auringon paisteessa.
Veneessä talven yli olleet kosteudenpoistajat olivat tehneet työnsä varsin hyvin, eikä sisällä ollut havaittavissa tunkkaisuutta.

Myös pentterin aputason toimivuus tuli kokeiltua.

Ensi viikonloppuna ohjelmassa on pohjan myrkkymaalien viimeistely, rekisteritarrojen kiinnitys (www.veneteipit.fi) sekä sisätilojen perusteellinen puhdistus talvisäilytyksen jäljiltä. Pikainen budjettiarvio ensimmäisen viikonlopun tarvikkeista on n. 100 €, koska osa puhdistusaineista löytyi aikasemmilta vuosilta. Mikäli kevät saapuu normaaliin tapaansa, veneen vesillelaskun toivotaan tapahtuvan vielä huhtikuun loppupuolella.
Maja tulee siirtymään Turusta uuteen kotiinsa Helsinkiin näillä näkymin toukokuun alkupuolella.
Kevätkunnostus alkoi huhtikuun toisena viikonloppuna pressun poistamisella, pressukehikon purkamisella ja veneen perusteellisella pesemisellä. Pressuna toimii alunperin H-veneeseen suunniteltu raskas pressu, joka oli suojannut venettä hyvin poikkeuksellisen runsaslumisen talven ajan. Vankkatekoinen pressukehikko on rakennettu puusta ja se tuntui kannella liikuttaessa erittäin toimivalta ratkaisulta verrattuna markkinoilla myynnissä oleviin alumiiniisiin ym. kehikkoihin. Merisatamanrannan talvea seuranneena voi todeta, että yllättävän monelta oli tänä talvena pettänyt juuri kehikko pressun alla. Myös repeytyneet pressut ovat olleet normaali näky talvisäilytysalueella.
Akkuporakoneen avulla kehikon purkamiseen kului aikaa 15 minuuttia, jonka jälkeen laudat oli helppo lastata autoon.

Auringon alkaessa paistamaan lauantaisena kevätpäivänä oli ohjelmassa seuraavaksi vesirajan sekä kylkien perusteellinen pesu. Tätä varten oli apteekista hankittu yhteensä 175 g oksaalihappoa, joka riitti käytännössä 2 ämpärilliseen vettä. Oksaalihapon levittämisen jälkeen vesirajasta hävisivät kellertymät totuttuun tyyliin, vaikka alussa pettymyksen tunne pääsi hetkeksi yllättämään. Jälleen kerran olisi pitänyt antaa oksaalihapon vaikuttaa tarpeeksi kauan, ennen kuin sen teho pääsi oikeuksiinsa. Vesirajat valkenivat, samoin veneen kyljet. Oksaalihappokäsittelyn jälkeen veneen kyljet pestiin vielä Starbrite nokivalumien puhdistusaineella sekä veneshampoolla. Huuhtelu sujui toimivaksi ratkaisuksi jo aikaisemmin todetulla käsipumpulla, jonka letkuun on yhdistetty puutarhaletkun suutin.

Veneen kansi ja sitlooda pestiin Starbrite karhean kannen pesuaineella terästettynä oksaalihapolla. Karhea kansirakennelma oli kätevintä harjata hommaan tarkoitetulla harjalla, jonka avulla puhtaan valkoisen kannen esille saamisessa ei kestänyt kauaakaan.


Sitloodan pesussa kesti sen sijaan kauemmin, koska siinä on monta rakoa ja väliä, joiden puhdistamisessa tavallinen astianpesuharja osoittautui oivalliseksi välineeksi. Sitloodan penkkien tiikit puhdistuivat nekin aikaa ja vaivaa uhraamalla hitaasti mutta varmasti. Tiikin puhdistuksessa mäntysuopa oli melkein parempi ratkaisu kun yksinomaan siihen tarkoitetut puhdistusaineet. Karkealla harjalla tiikistä kaikkosivat pinttymät ja sitlooda sai arvoisensa yleisilmeen!


Veneen myrkkymaalit alkavat olla siinä kunnossa, että vuosi 2010 on tämän maalikerrostuman viimeinen purjehduskausi. Syksyllä edessä on joko hikinen urakka kaapimien kanssa tai sitten vaihtoehtoisesti homman teettäminen esimerkiksi soodapuhalluksena. Nyt keväällä teetetyn tarjouskyselykierroksen jälkeen soodapuhallus voisi olla varteenotettava vaihtoehto maalien poistoa ajatellen. Joka tapauksessa vielä tänä vuonna pohja päädyttiin paikkamaalaamaan Hempelin Mille Xtralla (Souvenirs blue). Samalla kölin muutamat ruostekohdat poistettiin hiomalla ne porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla. Hiontaurakan jälkeen köli maalattiin saman tien pölyjen puhdistamisen jälkeen Hempelin Light Primerilla.

Veneen kyljet vahattiin sunnuntaina Auto glymin punaisella, jota Matti oli suositellut. Urakka vaati hartioilta melkoisesti, koska olimme päättäneet tehdä homman käsin. Muutaman tunnin vahaamisen jälkeen kyljet kuitenkin saivat osakseen niille kuuluvan kiillon, jota kelpasi sunnuntaisessa kevätillassa katsella.

Tiikit saivat myös osakseen kevyen öljyämisen. Veneen ikkunat pestiin Fairylla, samoin keulaluukku.


Vessa puhdistettiin perusteellisesti, vaikka wc-järjestelmä onkin käytännössä uusi.

Muutaman keulakaiteen ja istuinlaatikon ruuvin kiristämisen jälkeen ensimmäisen kevätkunnostusviikonlopun saldo alkoi olemaan tyydyttävä. Patjat tuulettuivat käytännössä koko viikonlopun ulkona auringon paisteessa.
Veneessä talven yli olleet kosteudenpoistajat olivat tehneet työnsä varsin hyvin, eikä sisällä ollut havaittavissa tunkkaisuutta.

Myös pentterin aputason toimivuus tuli kokeiltua.

Ensi viikonloppuna ohjelmassa on pohjan myrkkymaalien viimeistely, rekisteritarrojen kiinnitys (www.veneteipit.fi) sekä sisätilojen perusteellinen puhdistus talvisäilytyksen jäljiltä. Pikainen budjettiarvio ensimmäisen viikonlopun tarvikkeista on n. 100 €, koska osa puhdistusaineista löytyi aikasemmilta vuosilta. Mikäli kevät saapuu normaaliin tapaansa, veneen vesillelaskun toivotaan tapahtuvan vielä huhtikuun loppupuolella.
Maja tulee siirtymään Turusta uuteen kotiinsa Helsinkiin näillä näkymin toukokuun alkupuolella.
Ai vitsi kun on mahtava paatti!!!
VastaaPoistaVenehän näyttää teidän käsittelyn jäljiltä ihan kuin juuri tehtaalta tulleelta.
Todella hieno vene, enkä millään malttaisi odottaa että pääsen kyytiin :)